Tervetuloa tiktok-kurssille
TikTok kiinnostaa, mutta uusi maailma vähän jännittää? Olet oikeassa paikassa! Täällä sun kanssa on Roosa ja Josefiina, ja me opastamme sinut TikTokin saloihin ihan perusasioista lähtien. Tervetuloa mukaan!
Lähdetään heti liikkeelle!
TikTok on luova, nopeatempoinen, ytimekäs ja leikkisä sosiaalisen median kanava
TikTok on räjähdysmäisesti kasvanut sosiaalisen median alusta, jossa korostuvat lyhyet käyttäjien luomat audiovisuaaliset sisällöt. TikTok itse määrittelee tehtäväkseen inspiroida luovuutta ja luoda iloa. Ja se kuvaa hyvin sovellusta!
Tiktok oli vuonna 2022 maailmanlaajuisesti ladatuin sovellus. Sillä oli yli 1,5 miljardia aktiivista käyttäjää ympäri maailman vuonna 2023 ja on odetettavissa, että vuonna 2024 se saavuttaa 2 miljardin aktiivisen käyttäjän rajan. Maailmanlaajuisesti isoin käyttäjäryhmä on 18-24-vuotiaat ja heti perään 25-34-vuotiaat. (lähde: https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/)
Jos sovellusta pitäisi kuvailla muutamilla sanoilla, valitsisimme seuraavat:
- luova
- nopeatempoinen
- ytimekäs
- leikkisä
TikTok on sovellus, jossa seuraajat ovat toissijainen asia. Olemme tottuneet kaikissa muissa kanavissa, että on tärkeää ensin kerätä seuraajia, jotta voimme menestyä sosiaalisen median kanavassa. TikTokissa videoiden näyttökerrat ratkaisevat! Seuraat enemmän Sinulle -sivua kuin seuraamiesi henkilöiden tuottamaa sisältöä. Sinulle-sivu on TikTokin ydin.
- kenelle?
TikTok on sinulle, joka haluat tuoda esiin oman persoonasi ja päästää luovuutesi valloilleen. Yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa sisällöntuotantoon ei ole. Sisältö, jota TikTokissa tuotetaan on paljon aidompaa, autenttisempaa ja “rosoisempaa” kuin Instagramissa. TikTokissa sinun ei tarvitse olla täydellinen.
- Mihin tarkoitukseen?
TikTokissa on monen monta erilaista sisällöntuotannollista genreä. Ei ole aihetta, joka ei löytäisi omaa yleisöä. Voit jakaa elämäsi parhaita vinkkejä muille käyttäjille, hassutella, huulisynkata suosittujen äänien päälle tai tehdä tanssivideoita suosittuihin sovelluksessa kiertäviin koreografioihin. Ennen kaikkea sovelluksessa korostuu ajankohtaisuus, viihdyttävyys ja yhteisöllisyys.
Vaikka ilo, hauskuus ja viihdyttävyys on iso osa sovellusta, myös asiapitoiset ja opettavaiset sisällöt ovat kiinnittyneet osaksi sovellusta entistä enemmän.
TikTokin mahdollisuudet minulle?
TikTokissa kuka tahansa voi tehdä viraalin videon, joka päätyy satojentuhansien – jopa miljoonien ihmisten katsottavaksi. Loistaviin näyttökertoihin ei tarvita massoittain sitoutuneita seuraajia, vaan kuka tahansa voi onnistua, jopa ensimmäisestä videosta alkaen. Sinulla on täydellinen mahdollisuus saada äänesi kuuluviin ja tavoittaa haluamaasi kohderyhmää sisältösi avulla.
- Henkilökohtainen tili vai yritystili?
Kun luot tilin TikTokiin, se on automaattisesti henkilökohtainen tili. Jos haluat seurata tarkemmin videoiden analytiikkaa, voit vaihtaa tilin muotoa yritystiliin. Mieti, mikä tilimuodoista palvelee sinua parhaiten.
Henkikökohtainen tili
Henkilökohtaisen tilin voi määrittää yksityiseksi tai julkiseksi tiliksi. Yksityisen tilin sisällön näkevät vain ne, jotka olet hyväksynyt seuraajiksesi. Henkilökohtaisella tilillä on mahdollisuus käyttää kaikkia sovelluksesta löytyviä musiikkeja.
Näet videoiden näyttökerrat ja seuraajat. Henkilökohtainen tili sopii hyvin tavallisille TikTok-käyttäjille. Saat käyttöösi sisällönluojan työkalut, jotka tarjoavat tietoa videoidesi suoritumisesta. Tarkasteltavanasi on yleiskatsaus, josta löydät videoiden katselukerrat, profiilin katselukerrat ja seuraajamäärät sekä yksittäisten videoiden menestys. Näet yksittäisen videon tykkäysten, kommenttien ja jakojen kokonaismäärän ja esimerkiksi seuraajamäärän kehityksen ajan myötä.
Yritystili
Yritystili on julkinen tili, jota yritykset ja brändit voivat hyödyntää sisällöntuotantoon.
Yritystilin haltijana saat käyttöösi yritystyökaluja, kuten selaimessa TikTok Business Suiten, jossa pääset mm. ajastamaan videoita kanavallesi. Saat myös selaimen kautta ladattua analytiikkaa.
Yritystilillä et saa käyttöösi kaikkia ääniä ja musiikkeja. Yritystili tarjoaa kaupallisen musiikkikirjaston, jossa on yli miljoona ääntä ja kappaletta, joilla on lupa kaupalliseen käyttöön.
ensimmäinen tehtävä
Päivän 1 tehtävä
Tee oma TikTok-tili, jos sinulla ei sitä vielä ole. Testaile eri ominaisuuksia rohkeasti ja selaa sisältöjä.