Päivä 7 – Kikkoja ja lisäfaktaa

Ilmoittaudu kurssille ennen oppitunnin aloittamista.

Viimeisen päivän agendana on lisäkikkojen vinkkaus.

  1. Sujuvampaa kuvaamista ajastinta hyödyntäen. 

Kun alat kuvata videota, käytä ajastinta. Ajastin löytyy ajanottokelloa kuvaavasta kuvakkeesta. Ajastimen käytöllä sinun ei tarvitse olla painamassa videointia käyntiin vaan ajastin hoitaa sen sinun puolestasi. Näin molemmat kätesi ovat vapaat ja pääset myös lähestymään kameraa kauempaa videon alkaessa. 

  1. Lisää liikettä videon alkuun saadaksesi katsojan huomion

Voit esimerkiksi lähestyä kameraa tai perääntyä. Tämä on helppoa jos laitat ajastimella videon käyntiin. Kun aloitat videon, kamerasi saa olla vaikka liikkeessä! Se luo fiilistä spontaaniudesta.

  1. Tekstitä videosi

Kun tekstität videosi kaikki voivat katsoa sen. Myös he, jotka eivät pysty katsomaan videota äänet päällä. Se lisää sitoutumista videoon ja parantaa mahdollisuutta päästä algoritmin flowhun. Yksi hyvä tekstittämiseen löytyvä sovellus on Captions. Se luo tekoälyn pohjalta tekstit (myös suomeksi!), eikä sinulle jää muuta tehtäväksi kuin tarkistaa tekstien olevan oikein. 

  1. Huolehdi, että tekstitykset ovat mahdollisimman irti jokaisesta reunasta.

Jos sijoitat tekstityksen liian alas, se jää kuvatekstin taakse. Jos taas laitat sen liian ylös, se jää “Seurataan” ja “Sinulle” -tekstien alle. Liian oikealle sijoitettu teksti taas jää tykkäys-, kommentti- ja tallennuspalkkien alle. 

  • 5. Säännöllisyys julkaisemisessa 

Kun luot säännöllisesti sisältöä tilillesi, sinulla on paremmat mahdollisuudet saada tilisi nousuun ja videoillesi korkeampia katsojalukuja. TikTokissa säännöllisyys ei tarkoita kerran viikossa julkaisua, vaan useampaa julkaisua. Voit julkaista vaikka useamman kerran päivässä. 

  • Muista tämä

Jos haluat luoda sisältöä yrityksenä, TikTok on kanava jossa luodaan tunnettuutta ja suhdetta katsojaan. Jätä pakkomyynti muihin kanaviin. Se ei toimi TikTokissa. Lainaamme jälleen Mette Rönnbergin sanoja, sillä hän osaa pukea niin timanttisesti sanoiksi TikTokin ydintä:

“Brändiin tutustuminen ja siitä tiedon hakemin jätetään katsojan valinnaksi, tärkeämpää on saada katsoja samaistumaan esimerkiksi yrityksen arvoihin tai työntekijöihin.”

Lähde: https://www.kubo.fi/blogi/5-tapaa-menestya-tiktokissa

Tutustu esimerkiksi K-ryhmän (@kryhma), AirBalticin (@airbaltic) tilejä. Luovaa, vai mitä! Voit huomata, että tarjoukset loistavat poissaolollaan. Tilalla on fiilistä!

Päivä 7 on taputeltu

Kurssin viimeinenkin päivä on nyt taputeltu!

Kiitos paljon osallistumisesta! Paina nämä opit mieleesi ja pidä hauskaa TikTokin lumoavassa maailmassa. 🖤

Ihanaa, kun olit mukana. Terkuin Roosa ja Josefiina