Päivä 3 – Minä TikTokissa

Ilmoittaudu kurssille ennen oppitunnin aloittamista.

Mikä minussa on kiinnostavaa?

  • Mikä minussa on kiinnostavaa? miten erotun muista

Kun lähdet luomaan sisältöä TikTokiin ole aito oma itsesi. Suosittu Tiktokkaaja Ella Kangasalusta (sisältötyyppi: lifestyle-arki) sanoi yhdellä videollaan erittäin osuvasti:

“Päivitän sisältöä niin kuin päivittäisin sitä kavereilleni. Jos alkaisin miettimään mitä mun seuraajat haluaisivat nähdä, sisältöni ei olisi enää aitoa jos alkaisin sitä tekemällä tekemään. Älä vertaa omaa sisältöäsi muihin sisällöntuottajiin, silloin sisällöntuotantosi helpottuu huomattavasti.”

Ole siis täysin oma itsesi. Älä pelkää tuoda esiin omasta sisimmästäsi kumpuavaa aitoutta. Sisimmästä kumpuava aitoutesi voi näkyä:

  • estetiikkana
  • huumorina
  • asiantuntijuutena
  • rakkautena johonkin tiettyyn asiaan (käsityöt, koirat, kukat, kirjat jne.)
  • tai se voi olla ihan vain oman arjen jakamista juuri sellaisena kuin se on. 

Mitä minä voisin tehdä?

Kun lähdet miettimään mistä sinä haluaisit tuottaa sisältöä TikTokiin, mieti mikä juuri sinulla on vahvuutenasi ja mistä sinä tunnet kuplivaa innostusta:

  • Onko sinulla, jokin taito, jota haluat opettaa/esitellä?
  • Rakastatko nokkelaa huumoria, ja haluat luoda hyvän mielen sisältöä sen avulla?
  • Oletko jonkin alan asiantuntija, ja haluat lisätä ihmisten tietoisuutta jostain asiasta?
  • Haluatko pitää videopäiväkirjaa ja luoda esim. My Day -tyylisiä videoita. Purkita hetkiä päivästäsi videoklipeiksi ja muodosta niistä kokonaisuus.
  • Haluatko hassutella, hullutella ja irrotella erilaisten trendien ja haasteiden parissa?

Samaistumispinta on A ja O sisällöntuotannossa. Kun katsojat samaistuvat videosi aiheeseen, he todennäköisemmin kommentoivat, tykkäävät ja jakavat videotasi eteenpäin. Olet ehkä saattanut jo törmätä jossakin somekanavassa hyvinkin samaistuttavaan kuvaan tai videoon ja olet lähettänyt sen kaverillesi saatesanoilla “Tämä on ihan kuin minä” tai “katso, tästä voisi olla apua”. Se, että katsojat löytävät samaistumispinnan sisällöstäsi on paras lopputulos, jonka voit saavuttaa. Mutta muistutamme, älä mieti liikaa mitä teet! Pidä sisältö aitona!

Henkilöbrändi – kuka minä olen tiktokissa?

Kun lähdet luomaan omaa henkilöbrändiä (tai brändiä yrityksellesi) mieti, mikä on roolisi sovelluksessa. Voit esimerkiksi valita rooliksi oman itsesi tai toimia:

  • Ammattilaisena / asiantuntijana
  • Vanhemapana
  • Ystävänä
  • Mentorina

Mieti, mihin yllä mainituista haluaisit tarttua ja mihin löydät eniten ideoita sisällöntuotantoon. Sinun roolisi voi olla TikTokissa myös jokin aivan muu kuin yllä olevassa listassa on lueteltuna. Mieti kuitenkin mikä sinun roolisi on ja kirjaa se vaikka ylös. 

Seuraavaksi sinun tulee miettiä kenelle haluat suunnata videosi. Ketkä ovat sinun kohderyhmääsi?

Esimerkkejä kohderyhmästä:

  • Nuoriso
  • Koiraihmiset
  • Taiteesta / estetiikasta pitävät
  • Jonkin lajin harrastajat
  • Terveydestä kiinnostuneet

Kun olet miettinyt kohderyhmäsi, mieti mitä haluat kohderyhmällesi ja sinun roolissasi viestiä. Myös näkökulman valinta helpottaa sisällöntuotantoa – kaikesta kertominen on mahdotonta. Näkökulmia voi olla esimerkiksi:

  • Ruoanlaitto
  • Ulkonäkö
  • Tyyli
  • Henkinen hyvinvointi
  • Urheilu
  • Autot
  • Tuotteiden testaus

Kun sinulla on valittuna näkökulma ja tuotat sen ympärille sisältöä, sinut aletaan muistamaan henkilönä, jonka profiilista löytyy aina “hauskoja tuotetestauksia tai inspiroivia ruokaideoita”. Sinusta aletaan puhumaan “se tiktokkaaja, joka…”

Tarinankerronta

Ihmiset rakastavat kertoa ja kuunnella tarinoita. Ihmiset ovat osoittaneet rakastavansa niitä myös TikTokissa. Tyypillisin tarinankerronta on yhdistetty johonkin tekemiseen. Älä siis asettele tuolia ja ota mukavaa asentoa kertoaksesi tarinoita kuin kirjaston satutäti. Voit jakaa tarinoita, kommelluksia, opettavaisia hetkiä jne. samalla kuin esimerkiksi valmistaudut lähtemään ulos, meikkaat, purat kauppakasseja tms. Kyllä – TikTokissa ollaan näinkin rosoisia!

Olet varmaankin kuullut käsitteen draaman kaari. Se sana on hyvä pitää muistissa kun luot sisältöä. Kun draaman kaari on kohdallaan, katsojat jaksavat pysyvä videosi parissa loppuun asti. Ja se on tärkeää videon leviämisen kannalta!

Kun lähdet luomaan videota mieti aloituksesi jo koukuttavaksi. Kuten sanottu, tempo on nopea. Sinulla ei ole aikaa jäädä jaarittelemaan alkuun tai varsinkaan esittelemään itseäsi, sillä todennäköisesti jos niin teet katsoja on jo siinä vaiheessa skipannut toiseen videoon. Ensimmäiset kolme sekuntia on tärkeimmät sekunnit saada katsojan mielenkiinto heräämään videotasi kohtaan. Näiden kolmen sekunnin aikana tulisi saada tuotua videosi viesti katsojan tietoisuuteen. 

Kerro heti alussa mitä videosi tulee sisältämään tai aseta alkuun joku muu koukku. Jos jaat opettavaista sisältöä voit aloittaa sanoilla “Tiesitkö sinä tätä”, “Tässä sinulle 3 vinkkiä onnistua..” tai “Haluatko oppia kuinka”. Tämän jälkeen mene heti asiaan. 

Jos videosi on pitempi (>20sek ), pidä draaman kaarta yllä kertomalla viittauksia tulevaan, videon lopussa olevaan huipennukseen. 

Tässä esimerkki draaman kaaresta, joka soveltuisi pitkään videoon:

  1. Alkukoukku
  2. Asiaa
  3. Viittaus tulevaan
  4. Asiaa
  5. Huipennus

Jos teet lyhyitä videoita, viittaukset tulevaan eivät pitkin videota ole niin suuressa roolissa. Siitä huolimatta sinun täytyy huomioida, että mielenkiinto säilyy loppuun asti. Videossa siis tulee tapahtua koko ajan jotain. Se voi olla esimerkiksi videoklippien vaihtuvuutta tai etenevää puhetta. 

PÄivän 3 pohdintatehtävä

Mieti, millaisia tunteita haluat herättää katsojassa? Haluatko olla yllättävä, helppo, turvallinen, ammattitaitoinen, ainutlaatuinen vai jotain muuta?