Päivä 4 – Visuaalinen ilmaisu

Ilmoittaudu kurssille ennen oppitunnin aloittamista.

Miten ilmaisen itseäni visuaalisesti TikTokissa?

Vaikka olemme jo ekana päivänä maininneet TikTokin olevan autentisempaa ja “rosoisempaa” kuin Instagramiin tuotettu sisältö, muistutamme siitä vielä kerran. TikTok on rennompi ja antaa enemmän anteeksi. Videoiden ei tarvitse olla laadultaan elokuvamaisen hyviä, jotta ne voisivat menestyä TikTokissa. Videoissa saa näkyä se, että ne ovat tuotettu spontaanisti. Mette Rönnberg tiivistää asian hyvin

“Ei tarvitse keskittyä siihen, että kaikki sisällöt olisivat keskenään yhdenmukaisia ja saman näköisiä. Tällainen ajattelu on yleistä esimerkiksi Instagramissa, jossa yleisnäkymä pyritään pitämään brändin ilmeen mukaisena.”

(Lähde: https://www.kubo.fi/blogi/5-tapaa-menestya-tiktokissa).

Kannattaa kuitenkin muistaa nämä 3+1 kohtaa kun aloittaa kuvaamisen ja julkaisee videon

  1. VALAISTUS = Tarkista, että video ei näytä pimeältä. Jos video näyttää pimeältä se vähentää sen kiinnostavuutta ja saa sen näyttämään huonolaatuiselta. Paras keino välttää pimeys, on kuvata video hyvässä luonnonvalossa tai käyttää lisävaloa. Älä siis kuvaa videotasi pimeimmässä nurkassa, jonka löydät.
  1. VÄRIT= Värit ovat asia, johon katsoja kiinnittää huomion. Lisää videosi taustalle jokin katseenvangitsija tai pue vaikka päällesi värikäs paita. 
  1. VIDEON LAATU= Sinulla ei tarvitse olla huippulaatuista puhelinta tai videokameraa. Saat kuvattua puhelimella hyvälaatuisen videon. Puhdista puhelimen kamerat ennen kuvaamista. Likaiset kamerat tekevät helposti videosta sumuisen, mikä saa videon näyttämään huonolaatuiselta. Tarkista myös vielä kerran valon määrä, jotta videosta ei tule pimeä!
  • +1   Videoita katsotaan paljon siten, ettei katsojalla ole ääniä päällä puhelimessaan. Sinun kannattaa miettiä onko tarpeellista tekstittää video, jotta videon voi katsoa kaikissa tilanteissa. Videon voi tekstittää sovelluksessa tai erillisillä tekstityssovelluksilla. 

Yksi visuaalinen keino pitää katsojan mielenkiinto koko videon ajan ovat videoklippien leikkaukset. On parempi että jaat sanomasi useammalle klipille kuin että kuvaisit koko videon kerralla purkkiin. Kun kokoat videon klipeistä, pystyt vaikuttamaan vaihtuviin kuvakulmiin tai muihin vaihtuviin visuaalisiin elementteihin. Näin videossa tapahtuu koko ajan, ja katsojan mielenkiinto säilyy. 

Mitä pystyt lupaamaan katsojalle profiilissa?

  • Mikä kiinnittää huomion biossa?

Profiilissa (tarkalleen ottaen sen tekstiosiossa eli biossa) voit 80 merkillä kertoa itsestäsi, videoistasi tai brändistäsi. Tilaa ei ole siis paljon, joten mieti tarkasti mitä haluat kertoa.  Kannustamme siihen, että biossa kerrotaan jotain siitä mitä videosi käsittelevät.

Yli tuhannen seuraajan tilit pystyvät asettamaan linkin bioonsa. 

Päivän 4 tehtävä – Bion rakentaminen

Aseta bioon teksti, joka kuvaa sinua, videoitasi tai brändiäsi. Voit tutustua eri TikTok-käyttäjien profiileihin. Vieraile 10-20 profiilissa ja etsi inspiraatiota omaan biotekstiisi. 

Kun olet luonut itsellesi profiilin, olet valinnut itsellesi silloin käyttäjätunnuksen. Käyttäjätunnusta voi vaihtaa kerran 30 päivän aikana. Samalla sinun on tullut valita itsellesi lempinimi käyttäjätunnuksen lisäksi. Lempinimi on se, joka näkyy For you pagella, kaverit -välilehdellä, kommenteissa ja yksityisviesteissä. 

Mieti nyt kun valitset itsellesi bioon tekstiä, ovatko käyttäjänimesi ja lempinimesi varmasti sinulle sopivat. Muuta ne tarvittaessa.